Ακίνητα: Έως και διπλάσιο το κόστος μεταβίβασης λόγο του κόστους της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου
Οι υποχρεώσεις για τους ιδιοκτήτες από τον θεσμό που μπαίνει σε πλήρη εφαρμογή από την 1η Φεβρουαρίου 2021 με την εφαρμογή του φεκ Νόμος 4759/2020 – ΦΕΚ Τεύχος A’ 245/09.12.2020
Mε διπλάσιο κόστος μεταβίβασης ακινήτων εκτιμάται ότι θα κάνει την αγορά, ο θεσμός της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας του κτηρίου που τίθεται σε λειτουργία αρχές του έτους για να εφαρμοστεί πλήρως από την 1 Φεβρουαρίου 2021
Η υποχρέωση αφορά όλες τις νέες οικοδομές αλλά και τα παλιά ακίνητα, τα οποία για να προχωρήσουν σε περαίωση της τακτοποίησης αυθαίρετων κατασκευών θα πρέπει να έχουν αποκτήσει ηλεκτρονική ταυτότητα.
Επιπρόσθετα όμως η ΗΤΚ γίνεται πλέον απαραίτητη και για κάθε δικαιοπραξία που αφορά σε αλλαγή ιδιοκτησίας.
Αναλαμβάνουμε φακέλους έκδοσης ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου στην Περιφέρεια Αττικής, στο Δήμο Τανάγρας, στο Δήμο Χαλκιδαίων, στο Δήμο Κορινθίων, Δήμο Λουτρακίου και στο Δήμο Τρίπολης. Τηλέφωνο επικοινωνίας: Καλέστε μας στο 210 6460 691. Εναλλακτικά συμπληρώστε τη φόρμα επικοινωνίας και θα σας καλέσουμε εμείς.
Μολονότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε χθες ότι δεν θα έχει πρόσθετο κόστος, η πραγματικότητα είναι ότι γεννά νέες οικονομικές υποχρεώσεις για τους πολίτες που σύμφωνα με μηχανικούς υπολογίζονται σε τουλάχιστον 300 έως 400 ευρώ για μια οριζόντια ιδιοκτησία.
Το κόστος θα είναι συνάρτηση της περιοχής αλλά και της επιφάνειας του ακινήτου. Ποιοι είναι οι λόγοι που ανεβάζουν τη δαπάνη της ταυτότητας του κτηρίου;
Επειδή στην πραγματικότητα, η ΗΤΚ είναι η ψηφιοποίηση όλων των στοιχείων ενός ακινήτου, η πραγματική του εικόνα και η αποτύπωση κάθε μεταβολής σε αυτό, η διαδικασία συνεπάγεται συγκέντρωση δικαιολογητικών και εγγράφων που απαιτούν πρόσθετη δουλειά για τους μηχανικούς σε σχέση με δημόσιες υπηρεσίες και συμβολαιογράφους, πόσο μάλλον όταν πολλά από τα δικαιολογητικά αυτά δεν υπάρχουν.
Tο κόστος ανεβάζουν το δελτίο δομικής τρωτότητας, τυχόν αποκλίσεις από το σχέδιο κάτοψης ενός ακινήτου που αποτυπώνει την πραγματική του εικόνα κάτι που ενδεχομένως να απαιτεί νέα κάτοψη, ο πίνακας χιλιοστών κ.ά.
Την λειτουργία της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτηρίου αναλαμβάνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, μέσα από ένα ξεχωριστό πληροφοριακό σύστημα.
Όπως προβλέπει σχετική υπουργική απόφαση η καταχώρηση της Ταυτότητας Κτηρίου και της Ταυτότητας Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας στο σύστημα θα υλοποιείται ατελώς. Ωστόσο προβλέπεται η είσπραξη 20 ευρώ ως ποσοστού ανταπόδοσης για την έκδοση πιστοποιητικών μέσω του πληροφοριακού συστήματος «Ταυτότητα Κτηρίου».
Η ΗΤΚ είχε προβλεφθεί με νόμο πριν μια δεκαετία ωστόσο όλο αυτό το διάστημα βρισκόταν στον πάγο. Όπως δήλωσε χθες ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Δημήτρης Οικονόμου η ταυτότητα του κτηρίου καθίσταται ένα σημαντικό πολεοδομικό εργαλείο καθώς μέσα στα επόμενα χρόνια, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, θα συμπληρωθεί το παζλ του κτιριακού αποθέματος της χώρας.
«Δημιουργείται έτσι ένα μόνιμο σύστημα παρακολούθησης των κατασκευών, αλλά και των μεταβολών σε υφιστάμενα κτίρια καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους, που θα βάλει τέλος στις νέες αυθαιρεσίες…».
Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου προβλέπεται ότι θα διασυνδεθεί με άλλες πληροφοριακές υποδομές που βρίσκονται σε φάση δημιουργίας, όπως το Κτηματολόγιο και ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης».
Τι είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου
Σκοπός της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου είναι η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κτηρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας και των αδειών τους, καθώς και η παρακολούθηση και ο έλεγχος των μεταβολών τους κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής τους.
Η ΗΤΚ θα είναι το τελευταίο βήμα της οριστικής τακτοποίησης των αυθαίρετων κτισμάτων τα οποία έχουν ενταχθεί στους σχετικούς νόμους. Μόνο με την απόκτησή της η τακτοποίηση θα θεωρείται ολοκληρωμένη.
Υποχρέωση για εισαγωγή στον θεσμό έχουν όλα τα νέα κτίρια και οι διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες αλλά και τα παλαιότερα κτίρια κατά τη στιγμή της μεταβίβασής τους. Στην ταυτότητα του κτηρίου υπάρχουν δύο κατηγορίες ακινήτων.
Στην πρώτη ανήκουν όλα τα δημόσια κτίρια, κτίρια συνάθροισης κοινού (θέατρα, κινηματογράφοι, αίθουσες εκδηλώσεων, συνεδριακά κέντρα, κτίρια εκθέσεων), πρατήρια υγρών καυσίμων, συνεργεία ή πλυντήρια αυτοκινήτων, τουριστικά καταλύματα άνω των 300 τ.μ. Επιπλέον, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, Νοσοκομεία, καταστήματα κράτησης κ.α. Για τα κτίρια αυτά υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης της ΗΤΚ μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.
Στην δεύτερη κατηγορία, υπάγονται όλα τα υπόλοιπα κτίρια και οι αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες ανεξαρτήτως χρήσης. Για αυτά, η υποβολή γίνεται κατά τη μεταβίβαση του κτηρίου ή της αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας και η σχετική δήλωση προσαρτάται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο.
Το πιστοποιητικό πληρότητας θα εκδίδεται από τους εξουσιοδοτημένους μηχανικούς και σε αυτό θα βεβαιώνεται με δήλωσή τους η συμπλήρωση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στην ταυτότητα.
Το πιστοποιητικό εκδίδεται για κτίριο, οριζόντια ή κάθετη διηρημένη ιδιοκτησία, έχει μοναδικό αριθμό και αναγράφει τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) του οικοπέδου ή γηπέδου ή διηρημένης ιδιοκτησίας.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί δήλωση ψευδών στοιχείων, εκτός των ποινικών κυρώσεων, προβλέπεται πρόστιμο, το ύψος του οποίου κυμαίνεται από 2.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου.
Τα όρια των κυρώσεων διπλασιάζονται, εάν υπάρξει υποτροπή των παραβάσεων και εάν αυτές αφορούν σε οικοδομικές εργασίες σε παραδοσιακούς οικισμούς, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και προστατευόμενες περιοχές.
Ηλεκτρονικά, χωρίς ταλαιπωρία και γραφειοκρατία, θα γίνονται οι μεταβιβάσεις ακινήτων και αυτοκίνητων. Το σχέδιο, όπως δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων, με τους εμπλεκόμενους φορείς με στόχο την ενεργοποίησή του εντός του 2021. Μέχρι τότε τα δικαιολογητικά μεταβίβασης ακινήτου είναι τα παρακάτω
Η Φορολογική ενημερότητα εκδίδεται είτε από το taxis εφόσον ο μεταβιβάζων δεν έχει καμία φορολογική εκκρεμότητα, είτε από την Δ.Ο.Υ. εισοδήματος του μεταβιβάζοντος, οπότε στην περίπτωση αυτή πρέπει να αναγράφει και το ακίνητο που μεταβιβάζεται.
Αν ο μεταβιβάζων είναι ή ήταν έμπορος, ελεύθερος επαγγελματίας ή μέλος εταιρείας ή κοινοπραξίας, ή αν την τελευταία δεκαετία κτίζει ή έκτιζε σπίτι ή αν αγόρασε σπίτι που κτίστηκε την τελευταία δεκαετία. Η ενημερότητα αυτή εκδίδεται συγκεκριμένα για μεταβίβαση ακινήτου από το Τμήμα Οικοδομών του ΙΚΑ στο οποίο υπάγεται το ακίνητο που μεταβιβάζεται (ενδέχεται να ζητηθεί υπηρεσιακό σημείωμα περί μη οφειλής από το ΙΚΑ στο οποίο υπάγεται η επιχείρηση του μεταβιβάζοντος). Αν δεν υπάρχουν εκκρεμότητες ή οφειλές, την ενημερότητα μπορεί να την πάρει και ο Συμβολαιογράφος ηλεκτρονικά, μόνο όμως αν πρόκειται για αδόμητο οικόπεδο/αγροτεμάχιο ή για λογαριασμό του εργολάβου και του οικοπεδούχου.
Η Βεβαίωση μη οφειλής τέλους ακίνητης εκδίδεται από τον Δήμο στον οποίο ανήκει το ακίνητο. Προκειμένου να λάβει το ΤΑΠ ο ιδιοκτήτης οφείλει να προσκομίσει στο αρμόδιο τμήμα του Δήμου
α) πρόσφατη απόδειξη της Δ.Ε.Η.
β) συμβόλαιο ιδιοκτησίας του ακινήτου
Σε περίπτωση ωστόσο που το μεταβιβαζόμενο ακίνητο είναι αγροτεμάχιο χωρίς κτίσμα δεν απαιτείται ΤΑΠ.
Οι τίτλοι ιδιοκτησία μπορεί να είναι το συμβόλαιο αγοράς του ακινήτου ή η αποδοχή κληρονομιάς σε περίπτωση που το ακίνητο περιήλθε στα χέρια του ως κληρονομιά.
μετά την 31/12/1989, τότε απαιτείται πιστοποιητικό από την αρμόδια ΔΟΥ ότι δηλώθηκε η δωρεά/γονική παροχή/κληρονομιά αντίστοιχα και πως δεν οφείλεται οποιοσδήποτε φόρος.
Το Πιστοποιητικό μετεγγραφής ότι το ακίνητο έχει μετεγγραφεί στο υποθηκοφυλακείο κατά τον χρόνο αγοράς του από τον τωρινό ιδιοκτήτη.
Κτηματογραφικό απόσπασμα που πιστοποιεί ότι το ακίνητο είναι εμπρόθεσμα εγγεγραμμένο στα αρχείο του Εθνικού Κτηματολογίου. Το ΚΑΕΚ που αναφέρεται αρκετά συχνά, είναι ο ειδικός 12ψήφιος αριθμός που έχει το κάθε εντεταγμένο ακίνητο, τα ψηφία του οποίου προσδιορίζουν το καθένα και μια συγκεκριμένη πληροφορία πχ Νομό στο οποίο βρίσκεται το γεωτεμάχιο, Δήμο ή Δημοτικό Διαμέρισμα ή Κοινότητα, τον «κτηματολογικό τομέα», την «κτηματολογική ενότητα» και τον αύξοντα αριθμό του γεωτεμαχίου εντός της ενότητας.
α) (θεωρημένη από την αρμόδια ΔΟΥ) στην οποία θα αναφέρεται ότι το εν λόγω ακίνητο συμπεριλαμβάνεται στην δήλωση Ε9.
β) θεωρημένη επίσης από την αρμόδια ΔΟΥ ότι ο πωλητής του ακινήτου δεν είναι υπόχρεος σε δήλωση μεγάλης ακίνητης περιουσίας, ή σε αντίθετη περίπτωση όπου είναι υπόχρεος, αντίστοιχο πιστοποιητικό ότι η δήλωση έχει υποβληθεί.
γ) προς την αρμόδια ΔΟΥ ότι το εν λόγω ακίνητο κατά τα τελευταία πέντε έτη δεν απέφερε εισοδήματα προς τον πωλητή. Σε αντίθετη περίπτωση όπου το ακίνητο ήταν μισθωμένο, χρειάζεται αντίστοιχη υπεύθυνη δήλωση προς την αρμόδια ΔΟΥ ότι το ακίνητο απέφερε εισοδήματα κι ότι αυτά περιλαμβάνονται στην δήλωση εισοδήματος που ο πωλητής υπέβαλε.
δ) προς την αρμόδια ΔΟΥ ότι το εν λόγω ακίνητο κατά τα τελευταία πέντε έτη δεν απέφερε εισοδήματα προς τον πωλητή. Σε αντίθετη περίπτωση όπου το ακίνητο ήταν μισθωμένο, χρειάζεται αντίστοιχη υπεύθυνη δήλωση προς την αρμόδια ΔΟΥ ότι το ακίνητο απέφερε εισοδήματα κι ότι αυτά περιλαμβάνονται στην δήλωση εισοδήματος που ο πωλητής υπέβαλε.
Επικυρωμένο αντίγραφο της οικοδομικής αδείας από την αρμόδια πολεοδομία, εάν το ακίνητο χτίστηκε μετά την 14/3/1983, διαφορετικά χρειάζεται υπεύθυνη δήλωση τόσο του πωλητή όσο και του αγοραστή ότι το ακίνητο έχει ανεγερθεί πριν την ημερομηνία αυτή. Επικοινωνήστε με έναν μηχανικό να αναλάβει την τα σχέδια και να εκδόσει όλα τα δικαιολογητικά και βεβαιώσεις μηχανικού για την πώληση του ακινήτου.
ότι δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές του ακινήτου για την εισφορά σε γη και χρήμα .
ότι καταβλήθηκε το Ενιαίο Τέλος Ακινήτου (Ε.Τ.ΑΚ)
με δηλώσεις του Ν.651/1977 και του Ν.1337/83 από το μηχανικό που συνέταξη το τοπογραφικό, σε περίπτωση που το μεταβιβαζόμενο ακίνητο είναι οικόπεδο. Επικοινωνήστε μαζί μας για σύνταξη τοπογραφικού διαγράμματος
όταν το ακίνητο βρίσκεται σε περιοχή η οποία είναι χαρακτηρισμένη ως παραμεθόρια.
Από 1.1.2011 απαιτείται, για κάθε ακίνητο εμβαδού μεγαλύτερου των 50τμ. Επικοινωνήστε μαζί μας για έκδοση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης
επάγγελμα, διεύθυνση, ΑΦΜ και Δ.Ο.Υ εισοδήματος.